Žilinská univerzita v Žiline

Moderná univerzita s viac než 60-ročnou históriou

Univerzita s unikátnym moderným campusom

Aktuálne vzdeláva viac než 8 200 študentov

Druhý najväčší zamestnávateľ v regióne

Svojím odborným profilom patrí k jedinečným na Slovensku

Profil UNIZA

Žilinská univerzita v Žiline patrí už vyše šesťdesiat rokov k popredným vzdelávacím a vedeckovýskumným inštitúciám na Slovensku. Svojou bohatou tradíciou zaujíma významné miesto medzi slovenskými vysokými školami a to nielen počtom študentov, ponukou zaujímavých a kvalitných študijných programov, ale najmä výraznou výskumnou i zahraničnou aktivitou.

História UNIZA

Žilinská univerzita v Žiline  vznikla 1. septembra 1953 vyčlenením z Českého vysokého učení technického v Prahe ako Vysoká škola železničná. Mala 5 fakúlt: dopravnú, stavebnú, strojnícku, elektrotechnickú a vojenskú. Premenovaním Vysokej školy železničnej v roku 1959 vznikla v Prahe Vysoká škola dopravná, ktorá bola 6. septembra 1960 premiestnená z Prahy do Žiliny.
_obrazok_37.jpg

Cieľ, poslanie a vízia UNIZA

Základným strategickým cieľom Žilinskej univerzity v Žiline je jej formovanie ako modernej vzdelávacej a vedeckovýskumnej inštitúcie a jej ďalší rozvoj založený na tradíciách a na tvorivom ponímaní vedeckého, vzdelávacieho, kultúrneho a humanizujúceho poslania, s vysokou prestížou a popredným miestom medzi slovenskými univerzitami a v širšom európskom priestore, so schopnosťou s predstihom a adekvátne reagovať na rýchlo sa meniace reálne prostredie s využitím svojho inovačného potenciálu pri rozvoji regiónu, Slovenska a Európskej únie.Univerzita prirodzeným spôsobom usiluje o to, aby vzdelávanie bolo založené na transfere informácií zo špičkového výskumu a aby bolo vzdelávanie uskutočňované v prostredí s prepojením na výskum.

Kvalita UNIZA

Kvalita vysokoškolského vzdelávania je indikátorom úrovne a úspešnosti vysokej školy. Na UNIZA sa riadi vnútorným systémom zabezpečovania kvality vzdelávania, ktorý bol zavedený v roku 2013 a o rok neskôr implementovaný na všetkých jej fakultách a celouniverzitných súčastiach, rešpektujúc ich vlastné špecifiká. K cieľom kvality bolo vytvorených 17 merateľných ukazovateľov kvality, ktoré sú zamerané na meranie výkonnosti a posúdenie vnímania. Pre potreby zabezpečovania kvality vzdelávania bola zriadená Rada kvality UNIZA, ktorá je poradným, koordinačným a iniciatívnym orgánom rektorky. Vnútorný systém zabezpečovania kvality vzdelávania na UNIZA zohľadňuje jedinečnosť akademického prostredia a prispieva ku kvalite nastavených riadiacich procesov. Univerzita prirodzeným spôsobom usiluje o to, aby vzdelávanie bolo založené na transfere informácií zo špičkového výskumu a aby bolo vzdelávanie uskutočňované v prostredí s prepojením na výskum. Cieľom takéhoto prístupu je, že študentom umožní pochopiť povahu, význam a podstatu vedeckovýskumnej činnosti na univerzite. Dá im tak príležitosť zapojiť sa do výskumu a stať sa súčasťou výskumnej komunity.

Magna Charta Universitatum

mchue.png

Pri príležitosti 900. výročia založenia Bolonskej univerzity -najstaršej vzdelávacej inštitúcie na svete dňa 18. septembra 1988, rektori 430 univerzít na námestí "Piazza Maggiore" slávnostne podpísali deklaráciu "Magna Charta Universitatum". Zdôrazňuje a legalizuje výsadné poslanie univerzít rozvíjať vzdelanie, vedu a kultúru. Formuluje spoločné princípy, jednotnú štruktúru vzdelávacieho procesu, kritériá kvality výučby a ostatných aktivít s cieľom vzájomného uznávania diplomov. Hlavne od toho závisí kvalita života ľudstva v treťom tisícročí. Univerzity majú v spoločnosti pôsobiť v autonómnom prostredí zaručujúcom ich kreditibilitu. Najmä verejné školy nie sú dostatočne financované. Spolupráca s priemyselnými partnermi dnes predstavuje ďalšie nevyhnutné poslanie univerzít. Podnikanie však musí zostať iba prostriedkom, nie prioritným cieľom. Univerzity sa nesmú nechať ovládať bezprostrednou klientelou, externými nárokmi, vrátane neadekvátnych predstáv študentov. V opačnom prípade by neplnili základnú úlohu produkovať a šíriť aktuálne poznatky. Existujú ale univerzity vystavené nadmernému politickému a štátnemu tlaku s prílišnou kontrolou vlády. Preto vznikla exekutíva Charty "Observatory". Monitoruje uplatňovanie princípov Bolonskej deklarácie v globalizovanej súčasnosti s trhovou ekonomikou. Zo 40 záujemcov v  roku 2005 do Bolone pozvali 25 inštitúcií. Medzi nimi Žilinskú univerzitu. V piatok 16. septembra 2005 pred akademickým senátom v historickej aule Santa Lucia v prítomnosti členov predsedníctva, kolégia a rektora Bolonskej univerzity prof. Piera Uga Calzoliariho sa konal slávnostný ceremoniál. Na ňom rektor Žilinskej univerzity prof. Ing. Ján Bujňák, CSc. podpísal príslušné listiny.

Záverečná správa EUA

Táto správa je výsledkom následnej evalvácie organizovanej Európskou asociáciou univerzít v rámci Inštitucionálneho evalvačného programu. Následnej evalvácii predchádzala Inštitucionálna evalvácia Žilinskej univerzity v roku 2002. Súčasný proces je súčasťou evalvácie EUA všetkých 23 univerzít na Slovensku v období medzi jeseňou 2005 a začiatkom roku 2008.

Zodpovedná osoba za obsah aktuálnej podstránky / Ing. Jarmila Červená / +421 41 513 5153 / jarmila.cervena@rekt.uniza.sk

© 2016 Žilinská univerzita v Žiline. Všetky práva vyhradené.